15 soļi līdz pelnošam biznesam

15 soļi līdz pelnošam biznesam



Ja esi iecerējis nākotnē izveidot savu biznesu, tad zemāk esmu uzskaitījis svarīgākos soļus un uzdevumus, kas tev būs jāpaveic. Un atceries - uzņēmums ir tikai nosaukums, savukārt bizness ir sistēma, kas nes peļņu un rada gandarījumu.

  1. Mērķis un cena. Pirms sāc, atbildi uz sekojošiem jautājumiem - kāpēc tev tas ir vajadzīgs? Kāds labums no tā būs pasaulei? Vai esi gatavs iet līdz galam un maksāt pilnu cenu, vai tikai vēlies pamēģināt? Un pats svarīgākais - no kurienes nāks nauda?

  2. Tavs iekšējais potenciāls. Jebkura sekmīga biznesa pamatā ir kāda cilvēka hobijs, kas apvienots ar talantu un noteiktām kompetencēm, kas noslīpētas līdz mirdzumam. Padomā, kas ir tavi talanti un stiprās puses? Kas ir tava pievienotā vērtība? Ar ko tu esi īpašs un atšķirīgs? Kādus darbus tu vari veikt labāk vai ātrāk par citiem?

  3. Klienti. Daudzi cilvēki kļūdaini domā, ka vispirms ir jāsaražo produkts un tad jāsāk domāt, kam viņu pārdot. Pievērs uzmanību - klientu pārzināšana ir nozīmīgākais punkts visā sarakstā. Koncentrēšanās, izpratne un pastāvīga saikne ar klientiem ir jebkura sekmīga biznesa pamats. Tāpēc vispirms uzzini, kas pietrūkst noteiktai daļai sabiedrības un tikai pēc tam radi produktu, kas apmierinās šo cilvēku vēlmes. Precīzi definē, kas ir viņu vērtības, kur viņi atrodas, kā līdz viņiem var nokļūt un tad uzrunā viņus labākajā iespējamajā veidā.

  4. Produkts vai pakalpojums. Nav svarīgi, cik labs ir produkts vai pakalpojums, ja nezini, ko ar to iesākt. Produktam nav vērtības, ja tu nespēj to pareizi pozicionēt un pasniegt. Tāpēc tavs uzdevums ir padarīt savu produktu īpašu un neatkārtojamu klientu acīs - liec viņiem par to runāt un iegādāties atkal un atkal. Ir uzņēmumi, kas šim aspektam pievērš pārāk maz uzmanības, cerot, ka klienti paši izdomās, kas viņiem ir jāpērk. Taču klienti negrib domāt, viņi vēlas, lai kāds to izdara viņu vietā.

  5. Pārdošanas process. Kādā veidā tiks organizēts darbs? Kā tavs produkts nokļūs līdz pircējiem un pircēji līdz produktam? Vai pārdosi savu preci internetā, veikalā, veiksi aukstos zvanus un vizītes pie klientiem? Vai strādāsi ar distributoriem, kuri pārdos tavā vietā? Rūpīgi pārdomā katru soli un atceries, ka visa pamatā ir klienti un pārdošanas process ir tikai veids, kā viņiem tik klāt ar iespējami mazākiem resursiem.

  6. Struktūra, shēma, atbildības un pienākumu sadale. Bizness vienmēr nozīmē, ka darbs notiek komandā un tu neesi viens. Sistēma ir sakārtota tad, kad vadītājs aizbrauc atvaļinājumā un zina, ka naudas plūsma neapstājas. Veidojot struktūru, pievērs īpašu uzmanību 3 svarīgākajiem aspektiem - klientu piesaistei, pārdošanas procesam un pēcpārdošanas servisam. Kādam šīs funkcijas ir jāveic un par paveikto jāuzņemas atbildība.

  7. Ilgtermiņa un īstermiņa plāns. Izaugsmes stratēģija nākamajiem 5 gadiem un rīcības plāns gadam, mēnesim, nedēļai, dienai - šīm lietām ir jābūt izdarītām un ieviestām ikdienas darba procesā. Katras nodaļas un katra cilvēka darbam ir jābūt saplānotam un jāatbilst iepriekš izvirzītajiem standartiem - biznesā nekas nevar būt sliktāks par haosu un atbildības trūkumu.

  8. Darbinieki un personāla atlase. Kad struktūra ir izplānota, tev būs nepieciešami pareizie cilvēki pareizajās vietās. Tas būs solis pretī kopīgām uzvarām vai arī beigu sākums - viss ir atkarīgs no tā, kāds ir šo cilvēku potenciāls un pievienotā vērtība. Jāņem vērā, ka svarīgākais cilvēks uzņēmumā vienmēr ir pārdevējs, un viņa primārais uzdevums ir nopelnīt algu gan sev, gan visiem pārējiem. Sāc ar to, ka izveido katrai pozīcijai nepieciešamo kompetenču profilu un izmanto to kā pamatu potenciālo kandidātu izvērtēšanā.

  9. CRM sistēma. Viss, ko dari tu pats un tavi darbinieki, tiek ierakstīts sistēmā. Šis ir arī viens no pirmajiem jautājumiem, ko es uzdodu uzņēmējiem pirms apmācībām. Draudzīgs padoms, ja vēlies uzlabot savu biznesu, sāc ar to, ka sakārto klientu datu bāzi, plānošanu, atskaišu rakstīšanu un informācijas apriti. Precīzi definē rāmjus, kuri darbiniekiem ir jāievēro attiecībā uz iepriekš minēto, un panāc, lai savu algu viņi saņem tikai tad, kad ir precīzi un savlaicīgi veiktas tehniskās procedūras.

  10. Mājas lapa un sociālo tīklu grupas. Ja tu neesi internetā, tad tevis nav vispār, tāpēc - esi tur, kur ir tavi klienti. Runā ar viņiem regulāri, dari to skaļi, pasniedz informāciju cilvēkiem saprotamā veidā un valodā. Un pats svarīgākais - mērķtiecīgi virzi klientus uz savu galveno pārdošanas platformu jeb centrālo vietu, kur notiek darījumi.

  11. Biznesa mērījumi. Cipari nemelo, tāpēc tev ir jāievieš statistika par katru darbinieku jeb tā saucamie KPI. Atceries - uzlabot var tikai to, ko var izmērīt, un šis aspekts ir noteicošais rādītājs ik mēneša beigās, kad notiek algu aprēķināšana. Tāpēc precīzi definē veicamos uzdevumus un atbildību, un pēc tam to visu regulāri apkopo. Izrēķini tev izmaksā katrs darbinieks un cik daudz viņš nopelna vai cik kvalitatīvi veic savu darbu. Piemēram, „parasts" pārdevējs nopelna vismaz 2 reizes vairāk nekā izmaksā, izcils - 8 līdz 10 reizes vairāk.

  12. Apraksti un instrukcijas. Es ieteiktu nenovērtēt par zemo tieši šo sadaļu, jo parakstīts papīrs ir uzņēmuma vadītāja labākais palīgs visos uzņēmuma pārvaldes posmos. Amata apraksts ar precīzi definētiem pienākumiem un atbildību; atlaižu sistēma un cenu politika; klientu apkalpošanas un pārdošanas moduļi - tie ir tikai daži no nepieciešamajiem dokumentiem.

  13. Naudas aprites monitorings un finanšu plānošana. Uzņēmuma īpašniekam vienmēr ir jāzina atbildes uz trīs jautājumiem - no kurienes nāks nākamais darījums, kāds ir konta atlikums un kurā brīdi iestājas nulles punkts jeb beidzas peļņa un sākas zaudējumi. Vadītājam nav jābūt grāmatvedim, taču iepriekš minētās lietas ir svētas.

  14. Darba procesa organizēšana. Kādā veidā tiks organizēts darbs uzņēmuma ietvaros, kā notiek iekšējās informācijas aprite un sadarbība starp departamentiem, lēmumu pieņemšanas process un atbildības sadalījums. Dažāda formāta sapulču un iekšējo aktivitāšu organizēšana. Kādam tas ir jāzina un jākontrolē, lai darbs tiktu izdarīts atbilstoši plānam.

  15. bEs esmu par to, lai katram darbiniekam būtu izveidots individuāls kompetenču profils, kurš precīzi atbilst viņa pienākumiem un atbildībai. Kad profils ir izveidots, tas kļūst par pamatu ilgtermiņa izaugsmes programmai, kura tiek izveidota kopā ar tiešo vadītāju. Vadītājs ir atbildīgs par to, lai katrs no viņa padotajiem ikdienas kļūtu labāks savā profesijā. Ja tas tā nenotiek, tad kaut kas nav kārtībā.

Rezumējot visu iepriekš minēto - jebkura pelnoša uzņēmuma pamatā ir savu klientu mīlestība, sakārtota sistēma un spēle pēc noteikumiem. Atceries - bizness, kas veidots klientiem - nesīs peļņu. Bizness, kas radīts tikai peļņai - lemts neveiksmei.

Edgars Untāls @ www.ccgroup.lv

Edgars Untāls

Esmu biznesa treneris, un es mīlu savu darbu. Nu jau vairāk nekā trīs gadus vadu apmācību un konsultāciju uzņēmumu “Coaching and Consulting Group”. Savu pārdevēja un vadītāja pieredzi esmu aprakstījs grāmatās “Pārdošanas Burvis”, “Nelieciet man domāt!” un “Korporatīvās pasakas”- tajās atradīsi vērtības, ar kurām es lepojos.

#publikācija

BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.