Laiks ir nauda!

Laiks ir nauda!



Lietu kārtība parasti ir šāda - tirgotāji tirgo, vadītāji vada, bet finansisti un grāmatveži beigās kaut ko saskaita. Cerams, ka naudu. Bet brīdī, kad naudas nav saskaitīts tik daudz, cik gribētos, vadītāji ķeras pie dažādu iemeslu un vainīgo meklēšanas, ko bieži vien arī atrod. Ja naudas nav, tad iemeslu novēršanas risinājums bieži vien nav labvēlīgs daļai darbinieku. Vai tā vajadzētu būt? Savā ilgstošajā finanšu profesionāļa karjerā ir nācies novērot, ka elementārāko finanšu pamatprincipu zināšanas gan uzņēmumu vadītājiem, gan nodaļu un struktūrvienību vadītājiem pārsteidzoši lielā daļā gadījumu aprobežojas tik vien kā ar sapratni par naudu bankas kontā, algu izmaksām un pārdošanas apjoma forsēšanu. Kāds varētu teikt - kas tur slikts? Ir taču finanšu direktors un grāmatvedis, kas saprot visu pārējo. Ne viss ir tik vienkārši. Tāpēc arī rakstam ir šāds virsraksts.

Finanšu nodaļas darbinieku pienākums ir saskaitīt rezultātu, sniegt par to analīzi un ieteikumus - tātad skats pagātnē. Attīstītos uzņēmumos tiek domāts arī par nākotnes rezultātu plānošanu jeb prognozēšanu - tātad skats nākotnē. Pēc rezultātu analīzes jāpavada laiks, lai izskaidrotu savus secinājumus un nodotu tos biznesa pusei apspriešanai un turpmākā rīcības plāna izstrādei un ieviešanai. Tas var būt gan taktiskais plāns (īstermiņa), gan stratēģiskais plāns (ilgtermiņa). Tomēr fakts ir tāds, ka finanšu rezultātu izskaidrošana un, iespējams, arī ‘kļūdu’ meklēšana pagātnes darbībās aizņem gaužām daudz laika, bet laiks, kā zināms, ir ierobežots resurss.

Kā izvairīties no šī ‘laika zagļa’? Atbilde ir - paaugstinot uzņēmumu vadītāju un struktūrvienību vadītāju finanšu inteliģenci.

Apskatīsim tipisku situāciju tirdzniecības uzņēmumā: tirdzniecības vadītājs nāk klajā ar priekšlikumu nedaudz (piemēram, par 5%) samazināt produkta cenu, bet tajā pašā laikā iegūt tirgus daļu un palielināt pārdošanas apjomu (gabalus) par 10%. Vai jums šis liekas labs lēmums no finansista viedokļa? Mīnus pieci un plus desmit izklausās labi, tomēr pastāv absolūti skaidra matemātiska sakarība, pie kādiem nosacījumiem šāds darījums būtu izdevīgs. Ja jums ir laiks un iespēja, visticamāk, jūs to pajautāsiet savam finanšu guru. Kā rīkoties gadījumā, ja atlaides un apjoma lēmums ir vienreizējs darījums un klients jau atrodas tirdzniecības zālē, bet finanšu direktors ir pelnītā atpūtā Maldivu salās? Pateikšu priekšā - šāds darījums ir izdevīgs pie nosacījuma, ja bruto peļņas marža ir vismaz 50%.

Cits gadījums. Jums precei uzcenojums ir 50%. Kādu dienu pie jums ierodas bērnības draugs un, zinādams jūsu preču uzcenojumu, draudzības vārdā lūdz iedot pirkumam 35% atlaidi. Kā ir? Pārdosiet? Draudzības vārdā varbūt jā, bet finanšu direktors jums uzreiz teiktu, ka šādā gadījumā jūs pārdotu preci zem pašizmaksas. Kā tad tā? 50% mīnus 35% taču ir pozitīvs cipars? Arī šajā gadījumā ir absolūti precīza matemātiska sakarība cik lielu atlaidi var dot pie kāda uzcenojuma.

Un vēl kāds gadījums. Jums ir kafejnīca, kas ik nedēļu pārdod 1000 bulciņas par 50 centiem gabalā. Bulciņas pilnā pašizmaksa ir 45 centi. Diezgan pieņemams bizness ar neto maržu 10%. Kādu dienu pie jums ierodas prasīgs klients, kas vēlas korporatīvajam pasākumam iegādāties no jums vēl 1000 bulciņas, bet konkurētspējīgai cenai vajadzētu būt 40 centi par bulciņu. Kā šoreiz? Pārdosiet? Arī šeit finanšu pamatus pārzinošs vadītājs varētu pieņemt ātru un inteliģentu lēmumu. Kādi faktori būtu jāņem vērā? Vai ir brīva kapacitāte, kādas ir biznesa fiksētās un mainīgās izmaksas, kas notiks ar ‘tirgus’ cenu pēc šāda darījuma? Galu galā aprēķins ir jāveic izmantojot segumu (contribution) nevis pilno pašizmaksu.

Šajā brīdī visticamāk minēto finanšu terminu skaits jums jau uzdzen šermuļus. Kā finanšu direktors ar gana pamatīgu pieredzi varu teikt, ka, paaugstinot uzņēmuma darbinieku vispārējo finanšu inteliģenci, var ietaupīt ievērojamus laika resursus un ar cipariem saistītos lēmumus var pieņemt ātrāk, precīzāk un iesaistot mazāk cilvēku. Rezultāts? Sausais atlikums?

Pārsvarā - pozitīvs!


Aigars Kokins

Aigars Kokins, MBA. Biznesa vadības treneris. JARDI

Tālrunis: 26409433

#publikācija

BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.