Normāli vai efektīvi?

Normāli vai efektīvi?



Pēdējos 10 gadus mana ikdiena ir saistīta ar dažādu nozaru uzņēmumu, valsts institūciju darbinieku apmācībām, tā saucamajās, soft skill prasmēs. Jautājums par personisko efektivitāti ir aktuāls vienmēr - vai mēs runājam par klientu apkalpošanu, sadarbību komandā vai personīgās darba dienas organizēšanu – “gribu saprast kā efektīvāk..”, “gribu efektīvāk..”

Paradokss atklājas nedaudz vēlāk – lielākā daļa no mācību dalībniekiem, tāpat kā visticamāk liela daļa no šī raksta lasītājiem, brīdi padomājot, var nodefinēt vismaz 3 ieteikumus, receptes ko būtu vērts darīt, lai paaugstinātu savu efektivitāti. Sākot no veselīgā uztura, fiziskām aktivitātēm un pilnvērtīga miega, kas uzlabotu pašsajūtu, fizisko izturību, spēju koncentrēties līdz virknei specifisku ieteikumu attiecīgās profesionālās jomas, darba uzdevumu kontekstā.

Katram no mums ir pāris idejas, jau agrāk dzirdēti, lasīti ieteikumi par to, kas mums ir jādara, lai mēs kļūtu efektīvāki. Tad kāpēc lielākā daļa no mums ir tik kūtri, ieviešot efektivitātes veicināšanas pasākumus praksē?

Atbilde savā ziņā slēpjas atslēgas vārdā ar kuru mēs bieži raksturojam savu ikdienu – “normāli”. Kamēr mēs jūtamies apmierinoši jeb vairāk vai mazāk “normāli”, mums trūkst motivācijas jaunievedumiem. Mēs esam savu ieradumu varā un uzsākt ko jaunu, nozīmē mainīt ierasto dienas kārtību, saskarties ar jaunās uzvedības radītām neskaidrībām, apgrūtinājumiem, slodzi. Kāpēc mainīt ierasto kārtību, sistēmu, ja pēc būtības viss ir ok?

Kamēr mēs neesam nodefinējuši mērķi, kura sasniegšanai mūsu ierastās darbības metodes nav pietiekami efektīvas, kamēr nodefinētais mērķis nav mums personīgi nozīmīgs, ar personīgi nozīmīgiem ieguvumiem, kuri mainīs mūsu dzīves kvalitāti uz būtiski labāku līmeni, atziņas par iespēju kļūt efektīvākiem joprojām paliek teorētiskos priekšstatos.

Kas svarīgi – atbilde uz jautājumu “kāpēc” ir aktuāla kā individuālajā, tā organizācijas līmenī. Kāpēc darbiniekiem mūsu struktūrvienībā šobrīd jāiespringst? Kāpēc šo atskaiti svarīgi nodot konkrētajā termiņā? Kāds būs mans ieguvums ja man uzticēto darbu izdarīšu ļoti labā līmenī, turklāt ātrāk kā kolēģi? Jauns darba uzdevums, papildus slodze un izlēcēja slava starp kolēģiem vai vadības atzinība, iespēja strādāt pie atbildīgākiem uzdevumiem, karjeras izaugsme? Otrs cilvēks, vai tas būtu vadītājs, kolēģis, koučs vai treneris nevar tiešā veidā ietekmēt darbinieka efektivāti, uzstādot augstāku efektivitāti kā darba uzdevumu, taču netiešā veidā, - palīdzot darbiniekam ieraudzīt uzņēmuma stratēģiskos uzstādījumus un mērķus individulajā līmenī, konkrētā darbinieka ietekmes sfērā, un to kā paaugstinoties darbinieka efektivitātei konkrēto darba pienākumu ietvaros, tiek efektīvāk sasniegti uzņēmuma mērķi, kas atspoguļosies ne tikai uzņēmuma, bet arī darbinieka finanšu rādītājo, darbiniekiem veidojas personiskā motivācija. Protams, darba apstākļi, resursi, informācijas aprite, uzņēmuma iekšējais klimats u.tt. – visi šie faktori ir nozīmīgi, taču ceļš uz personīgo efektivitāti sākas ar atbildi uz jautājumu “kāpēc?”.

Individuālajā līmenī, jautājums par personisko efektivāti prasa atklātību, pirmkārt, pašam ar sevi. Ne katrs no mums ir gatavs atzīt, ka ikdienā darbojas ar daļēju jaudu, ne katrs no mums pamana, ka, ikdienas rutīna padara mūs par efektīviem kādās noteiktās profesionālās darbībās, taču personiskā efektivāte, kopā ar patiesu gandarījuma sajūtu un vēlmi pilnveidoties ir pazudusi.

Jautājumi pārdomām:

  • Kad es varētu sākt šo vienu konkrēto soli?

  • Kāds varētu būt viens konkrēts solis, ko es varētu ieviest, lai paaugstinātu savu efektivitāti?

  • Kāda būs mana balva ja es uzsākšu pārmaiņas?

  • Vai es zinu kādi varētu būt ieguvumi, ja es būtu efektīvāks?

  • Vai es varētu veikt savus pienākumus citādāk, labāk?

  • Vai mana patreizējā dzīves, darba situācija mani apmierina vai nē?

Ieva Vaine – TRIVIUMS komunikāciju trenere

Tālr. 67 282 219

triviums@triviums.lv

www.triviums.lv


BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.