Pārdošana digitālajā vidē

Pārdošana digitālajā vidē

Digitālais mārketings nav tikai kanālu izvēle - ir jāņem vērā vēl virkne faktoru, kurus iesaku izvērtēt pārdošanas veicināšanai.


Andis Stafeckis, Digitālā mārketinga aģentūras Infinitum Agency CEO

Dati un izpēte

Biznesā no riskiem izvairīties nav iespējams, taču tos var limitēt un paredzēt jau pirms tam. Tāpēc datus es iedalu divās daļās: priekšizpētē un - datu analīzē post-factum, lai pieņemtu precīzākus lēmumus nākotnē.

Priekšizpēte - internetā iespējams atrast lielu daudzumu precīzu datu un pētījumu, lai izpētītu, piemēram, kurš tirgus ir piemērots biznesa uzsākšanai vai paplašināšanai; raksturotu savu mērķauditoriju skaitļos; novērtētu konkurences līmeni un nepieciešamās mārketinga investīcijas u.c.


Savukārt, domājot par datu analīzi, kad bizness jau darbojas - milzu nozīme ir analizēt atdevi no paveiktā. Tāpēc obligāta ir precīzi uzstādīta mājaslapas analītika dažādos rīkos(piemēram, Google Analytics, Google Optimize, Hotjar un tml.), bet ne mazāk svarīgi ir pārliecināties, ka plānotajām mārketinga aktivitātēm tiek izmantoti/pievienoti raklāmguvuma mērījumi. Rezultātā var iegūt precīzu informāciju par mājaslapas apmeklētāju uzvedību, mārketinga kanālu atdevi un kopējiem rezultātiem produktu līmenī.


Manuprāt, mūsdienu uzņēmēja lielākais izaicinājums ir nevis datu pieejamība, bet gan to reāla izmantošana. Ir populāri runāt par to, ka mūsdienās ir rīki un risinājumi, kas ievāc un apstrādā neiedomājamus apjomus ar datiem un tos pārvērš secinājumos un darbībās. Pēc mūsu pieredzes šos datus pilnā apjomā izmanto labi ja 1% no uzņēmumiem, tāpēc atkārtojoties par lielāko izaicinājumu uzņēmējiem:

  • Precīzi ievākt datus;

  • Izfiltrēt tos datus, kas dod lielāko vērtību!

Starpierīču iepirkšanās

Analizējot daļu no mūsu klientu mājaslapu rādītājiem par 2018. gadu (10 mājaslapas, 23417806 sesijas, e-komercija, Latvija), redzams, ka mobilo apmeklējumu skaits sasniedzis 42.93% no visiem mājaslapas apmeklējumiem, taču interesanti, ka no visiem veiktajiem pirkumiem mobilās ierīces sastāda vien 26.84%. Tas norāda gan uz potenciālu mājaslapu uzlabojumiem mobilajām ierīcēm, gan uz patērētāju tendenci veikt izpētes fāzi uz mobilajām ierīcēm un pēc tam pabeigt pirkumu, izmantojot datoru.


Protams, no attīstības viedokļa arī 26.84% ir ļoti augsts rādītājs, ja salīdzina ar situāciju 4 - 5 gadus atpakaļ, kad šis apjoms robežojās aptuveni 10% līmenī. Bet tas joprojām norāda uz to, ka bieži vien uz mobilās ierīces pasūtījumu veikt nav ērti.


Ko tas nozīmē biznesam:

  1. Mobile vide ir un būs dominējošs faktors lēmuma pieņemšanai, tāpēc šīm ierīcēm ir jāpielāgo ne tikai mājaslapa, bet arī reklāmas materiāli;

  2. Novērtējot mārketinga kanālu atdevi, ņemt vērā arī starp-ierīču (cross-device) ietekmi;

  3. Tehnoloģiskā attīstība tieši reklāmas un datu apstrādes jomā ļaus precīzāk sasniegt lietotāju pat, ja tas dienas laikā nomaina vairāk kā 2 ierīces, lai iepirktos, jo, būsim godīgi, līdz šim tas cilvēkam nebija pa spēkam.

Lokalizācija, uzticamība un iepirkšanās pieredzes uzlabošana

Valoda - Ja arī izveidotais bizness vai produkts ir starptautisks un varētu šķist, ka visi prot, piemēram, angļu valodu - 72% pircēju pavada lielāko daļu sava laika mājaslapās, kuras ir viņu dzimtajā valodā, tāpēc būtiski, lai mājaslapa būtu pieejama arī lokālā valodā.


Maksājuma metodes - 67% no online pircējiem pamet pasūtījuma grozu tikai tādēļ, ka konkrētais veikals neatbalsta vietējās maksājuma metodes. Piemēram, ja preci plānots pārdot Ziemeļamerikā, tad populārākās maksāšanas metodes ir Visa, Mastercard un American Express, bet, piemēram, Āzijā dominē dažādi eWallet risinājumi. Interesanti, ka online pirkumiem tuvāko 5 gadu laikā lielāko samazinājumu prognozē tieši kredīt/debet-kartēm(no 35% uz 28%), bet lielāko pieaugumu - eWallet risinājumiem(no 36% 2018. gadā līdz 47% 2022. gadā). Būtiskākais secinājums - pārliecinies, vai tavs klients varēs izmantot sev iecienītako maksāšanas metodi.


Piegāde - 38% no online pircējiem atzinuši, ka vairs neizvēlēsies tādu veikalu/pārdevēju, ar kuru ir bijusi negatīva pieredze tieši ar piegādi (izvēles iespējas, ātrums, kvalitāte). Tāpēc svarīgi nodrošināt konkrētā tirgū pieprasītākos/pierastākos piegādes variantus un sekot līdzi klientu atsauksmēm par tām.


Drošība - Privātums un datu aizsardzība ir temats, par kuru runā, bet tā līdz galam ne uzņēmējam, ne tiesībsargājošām institūcijām ir skaidri patiesie temata apmēri. Šobrīd, protams, obligāti ir ieviest privātuma politiku mājaslapās un respektēt tos lietotājus, kuri nevēlas atstāt savus datus apstrādei. Jāsaka gan, ka dažkārt šos datus ir grūti “neievākt”, tāpēc atslēga slēpjas tajā, kurus datus izmantojam apstrādei un kā glabājam/aizsargājam tos. Ļoti ceru, ka pirmās tiesu prakses, pirmkārt, būs pamācošas un norādīs mums visiem, kāds ir perfektais datu aizsardzības modelis.


Bizness digitālajā vidē nozīmē, ka Jūs pārdodat ne tikai produktu, bet arī pieredzi, tāpēc ļoti būtiski nodrošināt augstāk minēto faktoru kārtību.

NODERĪGI DIGITĀLĀ MĀRKETINGA RESURSI: - Market Finder - Google Trends - Consumer Barometer - Google Ads keyword planner - Google Data Studio

Raksts publicēts no Latvijas Biznesa Konsultantu Asociācijas izdevuma BIZNESAM.LV

BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.