Personālvadība franšīzes uzņēmumā

Personālvadība franšīzes uzņēmumā

Jūs esat veikuši lēcienu un nolēmuši ieguldīt franšīzē, pārskatāt savu darāmo darbu sarakstu, lai pārliecinātos, ka viss norit pēc plāna. Uzņēmums ir izveidots, telpas – atrastas, un viss, šķiet, veicas labi. Bet kā jūs pārliecināsieties, ka arī nākotnē viss turpinās darboties tikpat veiksmīgi?

Realitātes apziņa, ka jums pieder savs bizness, vislabāk rodas brīdī, kad darbā jāpieņem pirmie darbinieki. Tieši tad jūs sākat apzināties, ka liela daļa no jūsu kā franšīzes ņēmēja veiksmes ir atkarīga no tā, vai jūsu komandā ir pareizie cilvēki, kuri uzņēmuma klientiem sniedz vislabāko pakalpojumu. Tieši tajā brīdī jūs sākat saprast, ka spēja nolīgt darbiniekus un vadīt komandu ir kritiski svarīga.


Tajā pašā laikā jums kā uzņēmuma īpašniekam ir daudz citu pienākumu - jāpiesaista klienti, jārūpējas par finansēm un jādara daudz kas cits, tādēļ personāla vadībai neatliek ne laika, ne enerģijas. Kā to risināt?


Lielākā daļa franšīzes devēju saviem franšīzes ņēmējiem nodrošina noteiktu personāla (HR) atbalsta līmeni, taču tas katrai franšīzes organizācijai var atšķirties. Parasti, iegādājoties franšīzi, franšīzes devējs nodrošina franšīzes ņēmēju ar šādiem palīglīdzekļiem - franšīzes vadības rokasgrāmatu (operations manual), līgumiem, politikām, procedūrām, instrukcijām, vadlīnijām, apmācību rokasgrāmatām, personāla atlases rīkiem un citiem instrumentiem.

Jāatceras, ka lielākajā daļā gadījumu franšīzes ņēmējs ir neatkarīgs uzņēmuma īpašnieks. Tas nozīmē, ka franšīzes ņēmējs ir arī darba devējs - viņš pieņem visus galīgos lēmumus, kas saistīti ar darbinieku pieņemšanu darbā, atlaišanu, kompensācijām, bonusiem, kā arī pārskata katra darbinieka panākumus. Savukārt franšīzes devējs sniedz padomus, rīkus un resursus franšīzes ņēmējam, lai viņš varētu labāk pārvaldīt savus darbiniekus. Bieži franšīzes devēji nodrošina savus franšīzes ņēmējus ar dokumentu paraugiem – amatu aprakstiem, darba sludinājumu un interviju paraugiem, u.t.t.


Franšīzes devējs konkrēti nenosaka franšīzes ņēmējam, kurš darbinieks jāpieņem darbā, kurš - jāpaugstina amatā vai jāatbrīvo. Franšīzes devējs vienmēr ir pieejams un var ieteikt, kādas darbinieku iemaņas un prasmes ir nepieciešamas, pieņemot darbā, kā identificēt darba ņēmēju, kurš ir gatavs kļūt par vadītāju, kā uzlabot sniegumu darbiniekiem, kuri nesasniedz uzstādītos mērķus. Franšīzes devējs nepieņem galīgo lēmumu - tā ir franšīzes ņēmēja atbildība, taču franšīzes devējs var izmantot savu pieredzi, strādājot ar citiem franšīzes ņēmējiem, lai sniegtu franšīzes ņēmējam to, kas ir vislabākais viņa biznesam.

Jaunajiem franšīzes ņēmējiem vislielākie izaicinājumi parasti saistās ar personāla nolīgšanu un mainību. Franšīzes devēji bieži vien cenšas palīdzēt, jo savā praksē ir redzējuši visdažādākās situācijas. Ja franšīzes ņēmējam ir grūtības ar personāla pieņemšanu darbā, franšīzes devējs sniegs labu padomu vai risinājumu. Ja franšīzes ņēmējam ir problēmas ar personāla mainību, franšīzes devējs mēģinās konstatēt galveno iemeslu, kādēļ cilvēki pamet uzņēmumu, un palīdzēt to novērst.



Artūrs Beiers, Francorp Baltic vadītājs

Tā viennozīmīgi ir viena no franšīzes sistēmas priekšrocībām, salīdzinot ar savu biznesu. Kā franšīzes ņēmējs jūs esat boss, taču jums nav jāattīsta viss no nulles. Visi nepieciešamie rīki un resursi personāla vadībai ir jau izstrādāti un pieejami.

BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.