Trīs likumi harmoniskākai saskarsmei

Trīs likumi harmoniskākai saskarsmei


Savā profesionālajā un arī privātajā dzīvē nereti saskaramies ar negatīvām emocijām un izniekotu enerģiju. Biežs iemesls tam ir komunikācijas kļūdas. Kā to skaitu mazināt?


Nevis “ko es pateicu”, bet “ko viņš sadzirdēja”

Komunikācija mēdz “aiziet šķērsām” tad, kad kādam no sarunas partneriem ienāk prātā, ka apstākļi, mērķi vai kritēriji ir “pašsaprotami”.

Cilvēki ir dažādi, dažāda ir viņu pieredze, uztvere un attieksme. No brīža, kad komunikācijā iesaistās divi, katram būs atšķirīgs skatījums uz situāciju.

Vārds “pašsaprotami” ir saliktenis, kurš veidots no vārdiem “pats” un “saprot”. Jēdzīgāk ir veidot citiem saprotamu vai “cit-saprotamu” komunikāciju. “Pašsaprotama” un “citsaprotama” komunikācija nav viens un tas pats!

Un vēl… Nav tik svarīgi, ko komunicētājs ir vai nav pateicis. Svarīgāk ir tas, ko otra puse ir vai nav sadzirdējusi.

“Sadzirdēt” otra nepateikto

Lai precīzāk saprastu sarunu partneri, dažkārt svarīgi nav viņa vārdi, bet gan “nepateiktais”. Neverbālās pazīmes var atklāt partnera atvērtību, nervozitāti, ieinteresētību, pārliecinātību, agresivitāti.

Ja esat šīs iezīmes pamanījuši, var noskaidrot to iemeslus. Caur neverbālām pazīmēm atklātas partnera attieksmes situāciju mēdz izskaidrot labāk, nekā skaļi paustie teikumi.

Nepietiek pašam “būt taisnam”, jāspēj labot citu kļūdas

Kāds komunikācijā ārkārtīgi patīkams un profesionāli sekmīgs Klients, kura hobijs ir motobraukšana, reiz stāsīja sekojošo:

“Braucot ar motociklu, ja pats nepieļauj kļūdas, tā vēl nav garantija drošībai. Kļūdas pieļauj arī citi satiksmes dalībnieki. Ko maina, ka “vainīgs” būs otrs? Braucot ar moci, avārijas gadījumā, trauma būs pašam! Labs braucējs spēj prognozēt un izlabot arī citu vadītāju kļūdas!

Ar komunikāciju ir līdzīgi. Labs komunicētājs nav tas, kurš pats nekļūdās. Labs komunicētājs spēj labot citu pieļautās kļūdas.”

Kārlis Apkalns

Biznesa iemaņu treneris un konsultants

www.mastertraining.lv


BIZNESAM.LV ir organizāciju vadības risinājumu un B2B kontaktu sadarbības platforma, kas piedāvā mācības, konsultācijas, seminārus: vadībai un personāla attīstībai, mārketingam un pārdošanas veicināšanai, taupības un kvalitātes procesu uzlabosānai, finanšu risinājumus attīstības projektiem.